Introductie helpdesk
Wanneer je ondersteuning nodig hebt van IT kun je het beste gebruik maken van de portal van IT Support.
Deze portal is te vinden op https://helpdesk.zwanenberg.nl/
Inloggen
Wanneer je de portal voor de eerste keer bezoekt zul je direct worden doorgestuurd naar het inlogscherm van Office365. Wanneer je al bent ingelogd bij Office365 kom je automatisch in de helpdesk terecht. Ben je nog niet ingelogd kun je inloggen met je gebruikersnaam van Office365 (dat is je e-mail adres zonder de punt. Dus e.bronsema@zwanenberg.nl wordt ebronsema@zwanenberg.nl) en je wachtwoord waarmee je inlogt onder Windows.
Hoofdmenu
Nadat je bent ingelogd krijg je onderstaand hoofdmenu te zien. In het hoofdmenu staan iconen voor de belangrijkste acties die je kunt doen.
Hier kun je de status inzien van jouw uitstaande tickets. Mocht je gevraagd zijn om goedkeuring te verlenen voor een aanvraag van een collega, kun je dat ook in dit scherm doen. Daarnaast kun je een nieuw ticket aanmaken en zoeken in de bibliotheek met oplossingen en handleidingen.
Uw tickets
Onder uw tickets kun je de status inzien van je lopende tickets. Je kunt informatie toevoegen en tickets sluiten.
Oplossingen zoeken
Onder Oplossingen zoeken kun je zoeken naar een handleiding of beschrijving. We zullen de komende periode steeds meer handleidingen en instructies via deze weg beschikbaar stellen. Oplossingen zijn on-line te lezen maar kunnen ook worden uitgeprint.
Incident melden
Een incident is iets wat het niet meer doet, niet meer goed doet of anders zou moeten werken dan het nu doet.
Beschrijf zo goed mogelijk wat er fout gaat of wat je aangepast wilt zien. Op basis van de omschrijving zal het helpdesksysteem in de oplossingen gaan zoeken. Wellicht is er al een antwoord op jouw probleem. Mogelijke relevante oplossingen worden getoond aan de rechterkant van het scherm.
Nieuwe service aanvragen
Een service request is een verzoek voor iets nieuws. Dit kan een apparaat zijn als muis of scherm, maar kan ook een installatie van software of een account binnen een applicatie zijn. Ook rechten op een gedeelde map is een voorbeeld van een service request.
Bij een service request heb je vaak te maken met standaarden. Daarom is er een webshop gemaakt waarin je kunt kiezen wat je zou willen "bestellen".
Aan de linkerkant zie je diverse categorieën om eenvoudig de juiste bestelling te kunnen doen. Aan de rechterkant staan de items die beschikbaar zijn om aan te vragen. Voor sommige items die niet standaard zijn tonen we een prijs, zodat je bewust bent wat je aanvraag kost. Kosten worden jou niet in rekening gebracht maar moeten wel door Zwanenberg worden betaald om aan jouw verzoek gehoor te geven.
Voor sommige items is het vaak logisch dat er ook een ander item nodig is. Bijvoorbeeld een muis bij een laptop. De meest voorkomende extra's kun je aanvinken bij je verzoek.
Ook is het mogelijk dat voor sommige items extra informatie nodig is. Deze extra informatie kan nu direct worden gevraagd, waardoor we sneller je verzoek kunnen uitvoeren en niet eerst allerlei vragen moeten stellen.
Voor sommige items is ingesteld dat iemand akkoord moet geven voor jouw verzoek. Dit zal grotendeels automatisch worden afgehandeld. In je ticket kun je altijd nakijken wat de status is van je verzoek.